Actueel
Komende scholingen van De Schrijfladder & Handiger handschrift
7 januari 15:30-16:30 uur Gratis webinar Maak kennis met De Schrijfladder Klik hier
7 januari 19:30-20:30 uur Gratis webinar Maak kennis met Handiger handschrift Klik hier
9 januari 15:30-16:30 uur Gratis webinar Maak kennis met Handiger handschrift Klik hier
9 januari 19:30-20:30 uur Gratis webinar Maak kennis met De Schrijfladder Klik hier
4 februari 15.00-17.00 uur Webinar Vernieuwend handschriftonderwijs (met LBBO) Klik hier
Meer scholingsmogelijkheden: zie onderaan!
Recensies - zie onder!
De Schrijfladder en Handiger handschrift in het land
09-03-2024 Symposium WSK in Gouda
Hans vertelde tijdens het plenaire deel de ruim 200 aanwezigen over het stimuleren van de motorische ontwikkeling van kleuters.
Marjon gaf de workshop het ontwikkelen van de fijne motoriek en schrijfvoorwaarden met De Schrijfladder
23-01-2024 Radio-interview Dag van het Handschrift
Een radio-interview met Marjon van Sambeek over De Schrijfladder en Handiger handschrift. Met speciale aandacht voor het schrift Verbeter je eigen handschrift van 9-99 jaar van Sabrine van Everdingen.
September 2024 Artikel Handiger handschrift
in Ergotherapie Magazin (EM)
08-02-2023 - Studiedag De Schrijfladder en Handiger handschrift in Utrecht
met 4 workshops naar keuze.
17-10-2022 Help, wat zijn ze onhandig! Hoe stimuleer ik de fijne motoriek in de klas in Eijsden.
Collega`s van 7 scholen en een Kindcentrum namen deel aan deze workshop. Leerkrachten, IB-er en onderwijsondersteuners gaven aan dat de scholing zeer informatief en praktisch was: handvatten om meteen de volgende dag ermee aan de slag te gaan met de kinderen.
Scholingsmogelijkheden
Geplande webinars en studiedagen met workshops van De Schrijfladder: zie bovenaan deze pagina.
Cursussen
- Fijne motoriek en voorbereidend schrijven - Deze minicursus is bedoeld voor leerkrachten in groep 1 t/m 4.
- Handiger handschrift - Starten met De Schrijfladder als handschriftmethode? In deze cursus worden de deelnemers begeleidt in de implementatie.
- MRT Schrijven 1 - De deelnemers leren over de ontwikkeling van de kleine motoriek en de schrijfvoorwaarden. Over het remediëren van kinderen met schrijfproblemen, waarbij de aandacht meer ligt op verbeteren van de kleine motoriek en de schrijfvoorwaarden. Vooral geschikt voor leerkrachten, (M)RT-ers, IB-ers van groep 1 t/m 5.
- MRT Schrijven 2 - Deze cursus gaat met name over handschriftontwikkeling gedurende de hele basisschool (o.a. leren hoe de eigen schrijfmethode effectiever ingezet kan worden) en het helpen van groepjes kinderen met schrijfproblemen, waarbij meer aandacht ligt op schrijfremediëring.
Studie(mid)dag of workshop
-
Maak kennis met De Schrijfladder
-
Ontwikkelen van de fijne motoriek en schrijfvoorwaarden
- Hoe leer je kinderen schrijven met Handiger handschrift (verbonden en/of halfverbonden blok)
Webinar De Schrijfladder
Inhoud: biedt jonge kinderen meer bewegingservaringen aan, noodzakelijk voor een goede ontwikkeling van de fijne motoriek. Hoe ontwikkel je de fijne motoriek en de schrijfvoorwaarden. Een andere kijk op handschriftonderwijs.
Misschien is deze webinar dan iets voor jou!
Implementatie trajecten
We helpen scholen met het implementeren van De Schrijfladder en Handiger handschrift.
Incompany scholing
Een implementatietraject of scholing op maat is altijd mogelijk.
Neem contact met ons op over de mogelijkheden: info@deschrijfladder.nl
Hans Stroes 06 - 45 31 97 78
Marjon van Sambeek 06 - 17 05 59 55
Recensies
klas met haarbandje EK voetbal 2024: Wat een goede tip met dit warme weer! Zweetbandjes maken. Dank je wel juf Marjon.
Zo kunnen we goed werken!
Groetjes groep 3b, OBS De Bolder
Drachten
Recensie Speciaal Onderwijs De Keurhove, Middelburg
Recensie IRIS Kindcentrum Rehoboth, Kampen
Voor volgend jaar willen we graag doorgaan met De Schrijfladder en Handiger handschrift. We zijn erg tevreden over het handschrift van de huidige groep 3. Echt een verschil ten opzichte van voorgaande jaren. Ook voor groep 4 willen we de methode dus doorzetten.
Joanne van Houweling, leerkracht groep 3
Recensie OBS De Bolder, Drachten
'Als leerkracht van groep 3 werk ik nu twee jaar met de Schrijfladder. Na het eerste jaar de cursus "Handschrift zonder pen" ook gevolgd met collega's van de groepen 1/2. Veel handreikingen voor de leerkracht maar ook voor de leerlingen die ontdekken dat er voor het goed leren schrijven een breed aanbod van diverse activiteiten en werkvormen is. Dit zorgt spelenderwijs voor veel afwisseling. De betrokkenheid is hierdoor groot. "Juf Marjon" is dan ook digitaal een extra leerkracht in de groep. De routines van woorden als: je hulphand op het papier, bergje op of bergje af schrijven zijn intussen bekend. Door ook kritisch te laten kijken naar het eigen werk, is je mooist geschreven woord kiezen, maar ook een 'verbeterpijltje' bij een woord of letter een mooie manier om te werken aan de metacognitie van de leerlingen.
Margreet Meijer, leerkracht groep 3
Recensie Tamarschool, Den Haag
- Methode wordt als prettig ervaren
- De kinderen komen met een netter handschrift uit groep 3
- Met de Schrijfladder hebben de kinderen een beter en leesbaarder handschrift dan voorgaande jaren
- Kinderen schrijven beter tussen de lijntjes.
- Er worden meer vormen gemaakt en het potloodgebruik is beter
- Voorbereiding is het eerste jaar meer, maar daarna evenveel als met een andere methode
Kate van Vliet, MRT-er en coördinator fijne motoriek & schrijven
Zijn er scholen die in groep 3 pas na de kerstvakantie starten met het schrijven in de schriften? vraag van een leerkracht uit groep 3 op Facebook
Antwoord van Nathalie Coster van de Jozefschool in Nederhorst den Berg.
Wij benaderen het schrijfonderwijs echt los van het leesonderwijs, omdat de gekoppelde schrijfmethodes niet kijken vanuit de motoriek van het kind op dat moment. Ik kan je aanraden eens te kijken bij De Schrijfladder en de bijbehorende schrijfmethode Handige handschrift. Een schrijfmethode die kijkt naar het aanbieden vanuit de motorische ontwikkeling van het kind. Dit kan gewoon naast alle leesmethodes. We starten wel na ongeveer 3 weken met het schrijfonderwijs, maar het wordt anders opgebouwd waardoor letters pas aan bod komen ergens in november. Ook daar zit weer een motorische opbouw in. Mijn ervaring is dat kinderen dit prima oppakken en uiteindelijk juist sneller de schrijfletters leren schrijven. Aan het eind van het schooljaar beheersen ze alle cijfers en letters. Wij hebben het verbonden schrift van Handige handschrift maar er is ook een half verbonden schrift. Deze is te vergelijken met blokschrift.
Recensie Kinderergotherapie Den Bosch
Binnen de kinderergotherapiepraktijk van Berdie en Lieke in Den Bosch wordt al veel gebruik gemaakt van zowel De Schrijfladder als Handiger handschrift. Hun praktijk en de school waarmee ze werken hebben een inlog op beide abonnementen.
Ervaring met kinderbehandelingen:
De Schrijfladder is super goed te gebruiken met ouders. Voor de behandeling kun je de werkbladen downloaden (en soms zelfs een kopie van het eindproduct) en aan ouders meegeven. Zo’n kopie van een eindproduct werkt heel goed als idee voor ouders en kinderen. En het is ook handig om bijv. een koppeling naar klei of een ander materiaal te maken (diezelfde krulletjes ook maken in klei). Ook kan een stagiaire of leerkrachtondersteuner handig werken met de filmpjes bij een bepaald kind. De handengymcircuits met stimulatie van zowel bovenarm, onderarm, pols als hand zijn een mooie aanvulling. Er zijn meer ideeën voor de hoeken en voelbakken in de klas, en er kan gerichter gewerkt worden. Bij kleuters wordt ook wel zonder filmpjes gewerkt omdat de leerkracht zelf de les kan geven na het instructiefilmpje. Leerkrachten krijgen door de instructiefilmpjes meer kennis waardoor je gemakkelijker kunt samenwerken.
Handiger handschrift is erg handig in gebruik. Handig om met de leerkracht samen te werken zo. Vroeger moest je lang praten om iets uit te leggen. Met Handiger handschrift zitten we meteen op dezelfde lijn. Nu geeft de ergotherapeut bijv. een download met de juiste liniering en geeft dat aan de leerkracht voor een bepaalde leerling en zij weten waar ze het kunnen vinden op de website. We geven ook downloads aan ouder en kind mee naar huis zodat de ouder het thuis met het kind kan herhalen. Zo krijgt het kind hetzelfde bij de therapie, in de klas en thuis.
Observatie in de klas: de meeste kinderen schrijven met de verbonden handschriftversie van Handiger handschrift en zien de les op het digibord. Meestal 2 of 3 kinderen die schrijven met de halfverbonden blokschriftversie. Zij zien de instructiefilmpjes op de iPad. Ook is er een hulpklasje met ondersteuner die kinderen individueel begeleidt en zij werken met iPads.
Tenslotte, we vinden beide methodes erg compleet en wij zijn super enthousiast.
Berdie van Weert en Lieke Leenders van kinder-ergotherapie Den Bosch